Hissipuhe – myy itsesi minuutissa

Tykkäsitkö? Näytä se myös muille.

 

Opettele hissipuhe, vakuuta kuulija

Hissipuhe taipuu nykykielessä usein pitchaukseksi. Lyhyelle myyntipuheelle on tarvetta esimerkiksi silloin, kun sinulta kysytään yksinkertainen kysmys: “Mitä yrityksesi tekee?”. Kun hissipuheen on opetellut, oma tarina ei ala kaukaa päätymättä mihinkään.

Wikipedia kertoo: “Pitchaus (englannin sanasta pitch, ’syöttö’) on tuotteen, palvelun tai liikeidean pääkohtien lyhyttä ja tiivistä esittelemistä myyntipuheen tai presentaation muodossa. Esitys eli pitch kestää korkeintaan muutaman minuutin. Pitchausta voidaan kutsua myös hissipuheeksi silloin kun viitataan myyntipuheeseen, joka kestää vain hissimatkan ajan eli noin puoli minuuttia.”

Esimerkkien tutkiminen ja matkiminen ovat erittäin hyviä keinoja oppia, joten katsotaan YouTubesta Janssi & Minssi Oy:n hissipuhe.

Hyvää Janssin ja Minssin hissipuheessa on:

  • puhe menee suoraan asiaan
  • kerrotaan mikä liike
  • kerrotaan sijainti
  • hymy
  • katse kameraan.

Innostuksesi innostaa, havainnollisuutesi selkeyttää

Seuraava hissipuhe on englanniksi.

Puhujan valttina on (nuoruuden?) into, joka kantaa muutamien takeltelujen yli ja antaa paikoin hengästyttävän tahdin anteeksi. Hissipuheessa on paljon hyvää:

  • Puhe menee suoraan asiaan.
  • Heti alkuun heräte: Meillä on markkinoiden vaikuttavin markkinointikanava.
  • Bisnessidean selkeä esittäminen alle kahdessa minuutissa.
  • Havainnollisuus.
  • Slogan: We put your brand in their hand.
  • Innostuneisuus tarttuu kuulijaan. On vaikea olla negatiivinen omasta asiastaan innostuneen seurassa.

 

Kokosin hyvän hissipuheen ainekset, lataa ja ota talteen

Esitys on Powerpoint-muodossa.

Näin teet hyvän hissipuheen.
Näin teet hyvän hissipuheen.

Hissipuheen opetusvideo Vanessa Van Edwardsilta

Jos sinulla on aikaa, katso vielä tämä opetusvideo. Se on 7-minuuttinen, mutta Vanessa Van Edwards on loistava puhuja ja osaa havainnollistaa asiansa.

Tästä opetusvideosta voi oppia muun muassa elekielestä ja kehon käytöstä. Seuraa erityisesti, miten Van Edwards käyttää käsiä ja silmiä. Sen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota analysoitavana olevan puheen rakenteeseen. Puhuja syöttää asiansa suoraan Van Edvardsille. Hissipuheessa:

  • esitetään ongelma
  • mitä ongelmasta seuraa
  • tarjotaan ratkaisu ongelmaan.

Ota yhteyttä!

 

sari.putkonen [@] saracommunications.fi / +358 40 759 7020

Tai ota yhteyttä lomakkeella


 

Katso muut tietopakettimme hyvään markkinointiin

 

 

Laadi hyvä markkinointisuunnitelma.
Laadi hyvä markkinointisuunnitelma.

 

Puhu hyvin.
Puhu hyvin.
Markkinoinnin aloittaminen.
Markkinoinnin aloittaminen.