Taustatyöt markkinoinnissa.

Suuri tuntematon

Tykkäsitkö? Näytä se myös muille.

 

Markkinointi ei ole mystiikkaa.
Markkinointi ei ole mystiikkaa.

Markkinointi on vähemmän mystiikkaa ja enemmän faktaa

Annetaan kunnia sille, kenelle se kuuluu, joten kerrotaan heti kärkeen, että tämä teksti sai innoituksensa amerikkalaisen markkinointitoimisto Fractalin kirjoituksista.

Guruudesta

Liekö jossain oikeasti guruja, joiden Midaksen koskeutksesta kakkakin muuttuu kullaksi? Epäilen, ettei kovin momtaa löydy. Suurin osa meistä markkinointiviestijöistä tekee ihan proosallisesti valtavasti taustatöitä ja töitä onnistumisen eteen. Ja – plääh! – aika moni vieläpä virka-aikaan. Ja töitä tekemällä oppii ammattilaiseksi, jota joku sitten guruksikin saattaa kutsua.

Joskus markkinointiviestintätoimiston aivoituksista syntyy glamöröösi lopputulos, joskus jotain ihan muuta.

Hehkuvankin idean takana on useimmiten tuttuja, arkisia asioita:

• asiakasyritykseen tutustumista
• oman asiakkaan asiakkaiden tutkimista
• alaan perehtymisestä
• palavereja
• ideointia
• pallottelua
• ideoiden raakaversioita, niiden esittelyä, tappamista, muokkaamista ja eteenpäin kehittelyä.

Ideoiden trampoliini

Itse palaan usein markkinointityöstä puhuessani teemaan #taustatyöt, jota hästäginäkin olen paljon viljellyt. Olen korostanut perehtymisen merkitystä ideoiden trampoliinina.

Mitä syntyy tyhjästä? Varmasti siitä voi nyhjäistä jotain hauskaa, mutta erityisesti asiantuntijaorganisaatiot ja osaamiseen palvelunsa perustavat eivät hypi riemusta, jos jutut ovat tyhjästä nyhjättyjä.

Markkinointi perustuu faktalle ja alan ymmärrykselle. Se ei tarkoita, etteikö markkinointiviestintä saisi hymyilyttää. Saa toki, mutta hauskuus syntyy usein alan sisäisestä ymmärryksestä ja sen tarkastelusta yllättävästä kulmasta.

Fractal esittelee verkkosivuillaan omaa ideointiprosessiaan. He kertovat, että ennen ideointiriihtä kaikki tiimiin kuuluvat perehdytetään asiakkaan missioon ja tavoitteisiin ja että tiimille esitellään myös markkinatutkimukset ja avainsanatutkimukset, jos sellaisia on tehty. Enkuksi näin: “Everyone is fully aware of the client’s specific audiences, production timelines and budgets, and marketing goals.”.

Äläkä unohda katsoa vieraisiin kaukaloihin!

Sen lisäksi, että perehdyt asiakkaaseesi, sinun kannattaa lukea kirjoja, käydä elokuvissa, kuunnella vieraita ihmisiä, katsoa muiden mainoksia, lukea kolumneja, vierailla taidemuseoissa, kuunnella vierestä muiden juttuja ja vilkuilla vieraisiin pöytiin. Elämällä keräät materiaalia, josta aina jotakin valuu töihisi.

Mikä tässä on kaikkein parasta?

No kaikkein parasta on, että kun olen uinut asiaan sisään, ideointi on paljon hauskempaa ja tavoitteellisempaa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *