Starttipaketti markkinointiin.

Kirjanpito kyllä! Markkinointi ei?

Tykkäsitkö? Näytä se myös muille.
Yrityksen näkyvyys.
Yrityksen näkyvyys.

Mikä on markkinoinnin merkitys yritykselle? Aikani vastausta pähkittyäni hahmotin asian näin:

Ajattelepa seuraavaa tilannetta: Olet aina haaveillut kirjan kirjoittamisesta. Kirjoitat sen. Käytät siihen yöt ja viikonloput. Valvot miettien sen sisältöä. Haaveilet sen valmistumisesta. Heräät kymmeninä aamuina väsyneenä – koska illalla halusit kirjoittaa vielä yhden asian ja vielä ja vielä yhden. Kirja valmistuu. Printtaat sen nätiksi pinoksi. Ja pistät laatikkoon. Kukaan ei näe eikä kuule siitä, saati että lukisi sen. Et saa kiitosta etkä kritiikkiä. Oletko täysin tyytyväinen? Moni ei olisi. Useimmiten kirja kirjoitetaan, jotta sen saa jakaa muiden kanssa. Että voi kertoa ajatuksensa muille.

Sitten laita kirja-sanan tilalle yritys-sana. Oletko valvonut öitä, puurtanut ja rakentanut, jotta saat yrityksesi – unelmasi – jalkeille? Mutta sitten et panostakaan markkinointiin. Eikö se ole sama kuin käsikirjoituksen laittaminen laatikkoon? Tai ainakaan se ei anna yritykselle parasta mahdollisuutta onnistua. Pahimmassa tapauksessa tieto yrityksestäsi häviää internetin miljardien sivujen sekaan, eikä sitä löydä ellei suoraan nimellä osaa hakea. Markkinointi ei ole ihmekeino saada nopeasti rahaa, mutta jättämällä markkinoimatta pienennät yrityksesi menestysmahdollisuuksia.

Enkä sano tätä kauhukuvien luomiseksi, vaan herätteeksi sinulle. Pohdi hetki kirjoittamaani. Mitä ajatuksia se sinussa herättää? Itse ajattelen, että samoin kuin kirjanpito on pakollista, on myös markkinointi, vaikka laki ei siitä määrääkään.

Markkinoinnin avulla voit julkaista koko maailmalle tuotteesi, unelmasi, yrityksesi. Go for it!

Kun aikoinaan teit tai parhaillasi teet liiketoimintasuunnitelmaa, täytät myös myös markkinoinnille osoitetun sarakkeen. Mitä olet laittanut siihen? Panosta markkinointiin ainakin sen verran. Markkinointi ei ole pikatie onneen, joten suosittelen, että alat  toteuttaa suunnitelmallista ja harkittua markkinointia mahdollisimman pian.  Aseta ensimmäinen tavoite vuoden päähän, sillä luultavasti sinulla ei ole satoja tuhansia euroja suuren näkyvyyden hankkimiseksi. Työtä on tehtävä rajallisella budjetilla pitkäjänteisesti.

Huomaathan että markkinointi koostuu sekä maksuttomista että maksullisista asioista, jotka kokoat markkinointisuunnitelmaan itse tai ammattilaisen kanssa. Suunnitellen toteutus on jäntevää ja tehokasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *