Hyvän viestintäsuunnitelman malli

Tykkäsitkö? Näytä se myös muille.

Tämän olen oppinut toimivasta viestintäsuunnitelmasta

Viestintäsuunnitelman laatimisen malleja löytänee aika helposti googlaamalla. Mallissa kerrotaan ne noin kahdeksan elementtiä, joista suunnitelma muodostuu. Asetin riman korkeammalle ja avaan myös, miten suunnitelman sisältöä kannattaa lähteä rakentamaan. Esimerkiksi kohderyhmän voi nimetä palaverissa meidän kesken tai sitten sen voi tehdä paremmin menemällä konkreettisesti tai sähköisesti kohderyhmän luokse esittämään kriittiset kysymyset.

 

viestinttasuunnitelma
viestinttasuunnitelma

Viestintäsuunnitelman runko sinänsä ei ole kovinkaan monimutkainen asia tehtäväksi. Tässä sen sisältö pähkinänkuoressa:

  • Määrittele – selvitä itsellesi – viestittävä asia
  • Määrittele kohderyhmät
  • Kunkin kohderyhmän erityispiirteet ja -tarpeet
  • Määrittele viestit kohderyhmittäin
  • Miten viestejä viedään eteenpäin: kanavat ja  sisällöt
  • Tavoitteet – millä perusteella voitte sanoa, että viestintä on onnistunut?
  • Aikataulu
  • Resurssit: aika, raha ja HENKILÖT

Kohderyhmäkartoitukset

Joskus on syytä teettää selvitys kohderyhmän tilanteesta. Itse olen haastatellut suurten hallinnollisten muutosten alla kohderyhmän edustajia. Heillä on useimmiten aidosti halu kertoa oma näkemyksensä ja suuri tarve saada kysyä omaa mieltä askarruttavista asioista. Tarjoa tavalla tai toisella kohderyhmälle mahdollisuus sanansa sanomiseen. Voit myös tilata kohderyhmäselvityksen, jolloin haastattelen kohderyhmän ja selvitän tarpeet, toiveet ja pelot.

Pylly ylös penkistä

Luulen että epäonnistuneiden viestintäprojektien takana on usein laiska jalka- ja puhetyö. Projektissa tiedetään (toivottavasti), mitä halutaan viestiä, mutta usein projektintyöntekijät kuvittelevat myös tietävänsä kysymättä, mitä tietoa kohderyhmä tarvitsee.

Onko asia oikeasti näin?

Hyvän viestintäsuunnitelman malli

Katso esitys ja vinkit hyvän ja vaikuttavan viestintäsuunnitelman laatimiseksi.

 

viestintäsuunnitelman_malli_11062018_www_sivuille

 


Kysy lisää, ota yhteyttä  – ensimmäinen tapaaminen on maksuton


Sara Communications voi lähettää satunnaisesti palveluihinsa liittyviä uutisia ja mainoksia minulle. Voit milloin tahansa perua luvan info [@] saracommunications.fi: viestiksi: Poista.

Soita +358 40 759 7020


Katso muut tietopakettimme hyvään markkinointiin ja viestintään

 

Puhu hyvin.
Puhu hyvin.

 

Hissipuhe
Hissipuhe.