Blogi

Tapahtumamarkkinointi

Markkinointia suunnittelemassa? Äläkä unohda katsoa vieraisiin kaukaloihin!

 

Järjestetään oma lottoarvonta!

Olipa hieno tapaaminen aloittavien yrittäjien kanssa. Mahtava asenne: ideointia ja avointa mieltä. Eikä se ideointi jäänyt maksettuun markkinointiin, vaan ideoita lenteli yrityksen perustamiseen liittyvän kuvasarjan hyödyntämisestä, ensimmäisen yhteisen työmatkan videoinnista ja avajaisista, joissa arvon vieraat pääsevät kangaspuita louskuttamaan.

Kyllä, Helsinkiin on tulossa paikka, jossa voi käydä tekaisemassa oman maton, pyyhkeet tai vaikka vauvan kantoliinan.

Markkinointi on vain tyrkyttämistä – vai onko sittenkään?

Aika moni yritystä perustava sanoo; että ei tykkää markkinoinnista; että ei halua tai osaa markkinoida eikä missään nimessä halua tyrkyttää. Tässä vaiheessa on aika ottaa askel taakse päin ja miettiä, mitä se markkinointi oikein on. Onko se osta-osta-puhetta? Onko se tyrkyttämistä? No, ei se läheskään aina ole, koska kukaan ei tykkää kovasta tyrkyttämisestä.

Miksi kovat markkinoinnin ammattilaiset tekisivät sitä, mikä saa asiakkaat yökkäämään?

Sen sijaan, että mietit, miten voit tyrkyttää tuotteitasi tai palvelujasi, mieti, miten voit kertoa niistä kiinniostavasti ja sellaisissa kanavissa, missä asiakkaasi ovat. Jos itse seisot yrityksesi takana, sinun ei varmastikaan ole vaikea löytää hyvää kerrottavaa tuotteistasi tai palveluistasi? Pue se mielenkiintoiseen muotoon.

Markkinoinnista iloa – voiko olla?

Minä kehottaisinkin miettimään, missä kaikissa kanavissa voit kertoa tuotteestasi. Tällainen blogi on tietenkin yksi vaihtoehto, ilmainenkin. Entä tilaisuudet? (Lotto)arvonta? Kysely? Ohje? Luento? Asikastilaisuus kuohuviinillä ja pikkupurtavalla (vihreä salaatti, keksit ja juustot = 50 euroa)? Ja mitä niitä nyt onkaan.

Sara Communications on paketoinut osaamistaan 45 minuutin täsmäkursseiksi, joilla voit ottaa yhden asian haltuun kahvikupin ja bagelsin hinnalla. Jos kaipaat apua markkinoinnin käynnistämiseen ja markkinointikanavien kartoitukseen, voit osallistua kurssille.

Äläkä unohda katsoa vieraisiin kaukaloihin!

Sen lisäksi, että innostut omasta tuotteestasi ja perehdyt asiakkaaseesi, sinun kannattaa lukea kirjoja, käydä elokuvissa, kuunnella vieraita ihmisiä, katsoa muiden mainoksia, lukea kolumneja, vierailla taidemuseoissa, kuunnella vierestä muiden juttuja ja vilkuilla vieraisiin pöytiin.

Elämällä keräät materiaalia, josta aina jotakin valuu töihisi.

 

Taustatyöt markkinoinnissa.

Suuri tuntematon

 

Markkinointi ei ole mystiikkaa.
Markkinointi ei ole mystiikkaa.

Markkinointi on vähemmän mystiikkaa ja enemmän faktaa

Annetaan kunnia sille, kenelle se kuuluu, joten kerrotaan heti kärkeen, että tämä teksti sai innoituksensa amerikkalaisen markkinointitoimisto Fractalin kirjoituksista.

Guruudesta

Liekö jossain oikeasti guruja, joiden Midaksen koskeutksesta kakkakin muuttuu kullaksi? Epäilen, ettei kovin momtaa löydy. Suurin osa meistä markkinointiviestijöistä tekee ihan proosallisesti valtavasti taustatöitä ja töitä onnistumisen eteen. Ja – plääh! – aika moni vieläpä virka-aikaan. Ja töitä tekemällä oppii ammattilaiseksi, jota joku sitten guruksikin saattaa kutsua.

Joskus markkinointiviestintätoimiston aivoituksista syntyy glamöröösi lopputulos, joskus jotain ihan muuta.

Hehkuvankin idean takana on useimmiten tuttuja, arkisia asioita:

• asiakasyritykseen tutustumista
• oman asiakkaan asiakkaiden tutkimista
• alaan perehtymisestä
• palavereja
• ideointia
• pallottelua
• ideoiden raakaversioita, niiden esittelyä, tappamista, muokkaamista ja eteenpäin kehittelyä.

Ideoiden trampoliini

Itse palaan usein markkinointityöstä puhuessani teemaan #taustatyöt, jota hästäginäkin olen paljon viljellyt. Olen korostanut perehtymisen merkitystä ideoiden trampoliinina.

Mitä syntyy tyhjästä? Varmasti siitä voi nyhjäistä jotain hauskaa, mutta erityisesti asiantuntijaorganisaatiot ja osaamiseen palvelunsa perustavat eivät hypi riemusta, jos jutut ovat tyhjästä nyhjättyjä.

Markkinointi perustuu faktalle ja alan ymmärrykselle. Se ei tarkoita, etteikö markkinointiviestintä saisi hymyilyttää. Saa toki, mutta hauskuus syntyy usein alan sisäisestä ymmärryksestä ja sen tarkastelusta yllättävästä kulmasta.

Fractal esittelee verkkosivuillaan omaa ideointiprosessiaan. He kertovat, että ennen ideointiriihtä kaikki tiimiin kuuluvat perehdytetään asiakkaan missioon ja tavoitteisiin ja että tiimille esitellään myös markkinatutkimukset ja avainsanatutkimukset, jos sellaisia on tehty. Enkuksi näin: “Everyone is fully aware of the client’s specific audiences, production timelines and budgets, and marketing goals.”.

Äläkä unohda katsoa vieraisiin kaukaloihin!

Sen lisäksi, että perehdyt asiakkaaseesi, sinun kannattaa lukea kirjoja, käydä elokuvissa, kuunnella vieraita ihmisiä, katsoa muiden mainoksia, lukea kolumneja, vierailla taidemuseoissa, kuunnella vierestä muiden juttuja ja vilkuilla vieraisiin pöytiin. Elämällä keräät materiaalia, josta aina jotakin valuu töihisi.

Mikä tässä on kaikkein parasta?

No kaikkein parasta on, että kun olen uinut asiaan sisään, ideointi on paljon hauskempaa ja tavoitteellisempaa.

 

Starttipaketti markkinointiin.

Kirjanpito kyllä! Markkinointi ei?

Yrityksen näkyvyys.
Yrityksen näkyvyys.

Mikä on markkinoinnin merkitys yritykselle? Aikani vastausta pähkittyäni hahmotin asian näin:

Ajattelepa seuraavaa tilannetta: Olet aina haaveillut kirjan kirjoittamisesta. Kirjoitat sen. Käytät siihen yöt ja viikonloput. Valvot miettien sen sisältöä. Haaveilet sen valmistumisesta. Heräät kymmeninä aamuina väsyneenä – koska illalla halusit kirjoittaa vielä yhden asian ja vielä ja vielä yhden. Kirja valmistuu. Printtaat sen nätiksi pinoksi. Ja pistät laatikkoon. Kukaan ei näe eikä kuule siitä, saati että lukisi sen. Et saa kiitosta etkä kritiikkiä. Oletko täysin tyytyväinen? Moni ei olisi. Useimmiten kirja kirjoitetaan, jotta sen saa jakaa muiden kanssa. Että voi kertoa ajatuksensa muille.

Sitten laita kirja-sanan tilalle yritys-sana. Oletko valvonut öitä, puurtanut ja rakentanut, jotta saat yrityksesi – unelmasi – jalkeille? Mutta sitten et panostakaan markkinointiin. Eikö se ole sama kuin käsikirjoituksen laittaminen laatikkoon? Tai ainakaan se ei anna yritykselle parasta mahdollisuutta onnistua. Pahimmassa tapauksessa tieto yrityksestäsi häviää internetin miljardien sivujen sekaan, eikä sitä löydä ellei suoraan nimellä osaa hakea. Markkinointi ei ole ihmekeino saada nopeasti rahaa, mutta jättämällä markkinoimatta pienennät yrityksesi menestysmahdollisuuksia.

Enkä sano tätä kauhukuvien luomiseksi, vaan herätteeksi sinulle. Pohdi hetki kirjoittamaani. Mitä ajatuksia se sinussa herättää? Itse ajattelen, että samoin kuin kirjanpito on pakollista, on myös markkinointi, vaikka laki ei siitä määrääkään.

Markkinoinnin avulla voit julkaista koko maailmalle tuotteesi, unelmasi, yrityksesi. Go for it!

Kun aikoinaan teit tai parhaillasi teet liiketoimintasuunnitelmaa, täytät myös myös markkinoinnille osoitetun sarakkeen. Mitä olet laittanut siihen? Panosta markkinointiin ainakin sen verran. Markkinointi ei ole pikatie onneen, joten suosittelen, että alat  toteuttaa suunnitelmallista ja harkittua markkinointia mahdollisimman pian.  Aseta ensimmäinen tavoite vuoden päähän, sillä luultavasti sinulla ei ole satoja tuhansia euroja suuren näkyvyyden hankkimiseksi. Työtä on tehtävä rajallisella budjetilla pitkäjänteisesti.

Huomaathan että markkinointi koostuu sekä maksuttomista että maksullisista asioista, jotka kokoat markkinointisuunnitelmaan itse tai ammattilaisen kanssa. Suunnitellen toteutus on jäntevää ja tehokasta.