Blogi

1 miljardia tuntia – videota katsotaan joka päivä YouTubessa miljardi tuntia

Video osana viestintää ja markkinointia

Mietitkö videon ottamista osaksi viestintää tai markkinointia? Hyvä, sillä videon käyttö erilaisilla alustoilla kasvaa jatkuvasti.

Miksi?
Videot ovat kuluttajalle ja kansalaiselle helposti pureskeltavaa kamaa eikä katsojan tarvitse keskittyä sisäistämään asiaa lukemalla – se on kevyttä käyttää.

Videolla voidaan näyttää asia arjessa, käytössä. Se voi viihdyttää tai olla informatiivista – hyvin tehtynä se on koukuttavaa.

Video on helppo jakaa, alustoja riittää. Niitä katsotaan ja jaetaan paljon, YouTuben tilastojen mukaan 1 miljardi tuntia päivässä yksinomaan YouTubessa.

Ei vain markkinoinnissa, myös viestinnässä

Mielestäni kaikki edellä sanottu pätee niin viestinnässä kuin markkinoinnissakin.

Ajatellaan vaikka julkishallintoa, joka on toteuttamassa kansalaista koskevaa uudistusta. Riittääkö tiedote lehdistölle ja omilla verkkosivuilla? Ei todellakaan, ja monessa organisaatiossa tämä jo ymmärretään. Videoiden kulutus kasvaa, joten myös kansalaisia koskevista asioista kannattaa kertoa sanojen lisäksi myös liikkuvalla kuvalla.

Jatka tapahtuman elinkaarta videolla

Liikkuvaa kuvaa ovat myös striimaukset ja kevyesti editoidut tallenteet seminaaripuheenvuoroista, infotilaisuuksista tai tapahtumista.

Kaikki eivät pääse tilaisuuksiin paikan päälle eivätkä kaikki nykyään halua matkustaa seminaareihin ja kokouksiin. Osa meistä haluaa tutustua asiaan mielummin videon välityksellä omalla työpisteellä tai etätoimistossa säästäen aikaa ja ottaen saatavissa olevan tiedon mahdollisimman tehokkaasti haltuun.

Markkinointinäkökulmasta tai viestinnän tehokkuuden näkökulmasta videotallenteilla myös jatkat tilaisuutesi (johon olet panostanut aikaa ja rahaa) elinkaarta vielä tilaisuuden jälkeenkin. Videotallenne on luonteva tapa tehdä jälkimarkkinointia asiakkaiden / kohderyhmän keskuudessa.

Onko sinun aika uudistaa markkinointiviestintääsi?

Tehdäänkö teillä niin kuin on aina tehty? Laitetaan silloin tällöin viesti Twitteriin tai Facebookiin, muttei olla mietitty, mitä ja miksi? Entä ovatko videot no, no? Oletteko selvittäneet niiden hintaa? Olisivatko ne kuitenkin budjetin raameissa?

Ja kaikkein tärkein: Voitaisiinko videolla saavuttaa kohderyhmä aiempaa kattavammin?

Ja toinen kaikkein tärkein: Onko viestintänne tai markkinointiviestintänne suunniteltua? Nimittäin suunnitellen teet paremmin ja käytät eurot tehokkaasti – ehkä jopa videoon riittäisi resursseja.

Ota yhteyttä, suunnitelaan ja sparraillaan.

Lähde: https://www.youtube.com/intl/en-GB/yt/about/press/

Tapahtumamarkkinointi

Markkinointia suunnittelemassa? Äläkä unohda katsoa vieraisiin kaukaloihin!

 

Järjestetään oma lottoarvonta!

Olipa hieno tapaaminen aloittavien yrittäjien kanssa. Mahtava asenne: ideointia ja avointa mieltä. Eikä se ideointi jäänyt maksettuun markkinointiin, vaan ideoita lenteli yrityksen perustamiseen liittyvän kuvasarjan hyödyntämisestä, ensimmäisen yhteisen työmatkan videoinnista ja avajaisista, joissa arvon vieraat pääsevät kangaspuita louskuttamaan.

Kyllä, Helsinkiin on tulossa paikka, jossa voi käydä tekaisemassa oman maton, pyyhkeet tai vaikka vauvan kantoliinan.

Markkinointi on vain tyrkyttämistä – vai onko sittenkään?

Aika moni yritystä perustava sanoo; että ei tykkää markkinoinnista; että ei halua tai osaa markkinoida eikä missään nimessä halua tyrkyttää. Tässä vaiheessa on aika ottaa askel taakse päin ja miettiä, mitä se markkinointi oikein on. Onko se osta-osta-puhetta? Onko se tyrkyttämistä? No, ei se läheskään aina ole, koska kukaan ei tykkää kovasta tyrkyttämisestä.

Miksi kovat markkinoinnin ammattilaiset tekisivät sitä, mikä saa asiakkaat yökkäämään?

Sen sijaan, että mietit, miten voit tyrkyttää tuotteitasi tai palvelujasi, mieti, miten voit kertoa niistä kiinniostavasti ja sellaisissa kanavissa, missä asiakkaasi ovat. Jos itse seisot yrityksesi takana, sinun ei varmastikaan ole vaikea löytää hyvää kerrottavaa tuotteistasi tai palveluistasi? Pue se mielenkiintoiseen muotoon.

Markkinoinnista iloa – voiko olla?

Minä kehottaisinkin miettimään, missä kaikissa kanavissa voit kertoa tuotteestasi. Tällainen blogi on tietenkin yksi vaihtoehto, ilmainenkin. Entä tilaisuudet? (Lotto)arvonta? Kysely? Ohje? Luento? Asikastilaisuus kuohuviinillä ja pikkupurtavalla (vihreä salaatti, keksit ja juustot = 50 euroa)? Ja mitä niitä nyt onkaan.

Sara Communications on paketoinut osaamistaan 45 minuutin täsmäkursseiksi, joilla voit ottaa yhden asian haltuun kahvikupin ja bagelsin hinnalla. Jos kaipaat apua markkinoinnin käynnistämiseen ja markkinointikanavien kartoitukseen, voit osallistua kurssille.

Äläkä unohda katsoa vieraisiin kaukaloihin!

Sen lisäksi, että innostut omasta tuotteestasi ja perehdyt asiakkaaseesi, sinun kannattaa lukea kirjoja, käydä elokuvissa, kuunnella vieraita ihmisiä, katsoa muiden mainoksia, lukea kolumneja, vierailla taidemuseoissa, kuunnella vierestä muiden juttuja ja vilkuilla vieraisiin pöytiin.

Elämällä keräät materiaalia, josta aina jotakin valuu töihisi.

 

Taustatyöt markkinoinnissa.

Suuri tuntematon

 

Markkinointi ei ole mystiikkaa.
Markkinointi ei ole mystiikkaa.

Markkinointi on vähemmän mystiikkaa ja enemmän faktaa

Annetaan kunnia sille, kenelle se kuuluu, joten kerrotaan heti kärkeen, että tämä teksti sai innoituksensa amerikkalaisen markkinointitoimisto Fractalin kirjoituksista.

Guruudesta

Liekö jossain oikeasti guruja, joiden Midaksen koskeutksesta kakkakin muuttuu kullaksi? Epäilen, ettei kovin momtaa löydy. Suurin osa meistä markkinointiviestijöistä tekee ihan proosallisesti valtavasti taustatöitä ja töitä onnistumisen eteen. Ja – plääh! – aika moni vieläpä virka-aikaan. Ja töitä tekemällä oppii ammattilaiseksi, jota joku sitten guruksikin saattaa kutsua.

Joskus markkinointiviestintätoimiston aivoituksista syntyy glamöröösi lopputulos, joskus jotain ihan muuta.

Hehkuvankin idean takana on useimmiten tuttuja, arkisia asioita:

• asiakasyritykseen tutustumista
• oman asiakkaan asiakkaiden tutkimista
• alaan perehtymisestä
• palavereja
• ideointia
• pallottelua
• ideoiden raakaversioita, niiden esittelyä, tappamista, muokkaamista ja eteenpäin kehittelyä.

Ideoiden trampoliini

Itse palaan usein markkinointityöstä puhuessani teemaan #taustatyöt, jota hästäginäkin olen paljon viljellyt. Olen korostanut perehtymisen merkitystä ideoiden trampoliinina.

Mitä syntyy tyhjästä? Varmasti siitä voi nyhjäistä jotain hauskaa, mutta erityisesti asiantuntijaorganisaatiot ja osaamiseen palvelunsa perustavat eivät hypi riemusta, jos jutut ovat tyhjästä nyhjättyjä.

Markkinointi perustuu faktalle ja alan ymmärrykselle. Se ei tarkoita, etteikö markkinointiviestintä saisi hymyilyttää. Saa toki, mutta hauskuus syntyy usein alan sisäisestä ymmärryksestä ja sen tarkastelusta yllättävästä kulmasta.

Fractal esittelee verkkosivuillaan omaa ideointiprosessiaan. He kertovat, että ennen ideointiriihtä kaikki tiimiin kuuluvat perehdytetään asiakkaan missioon ja tavoitteisiin ja että tiimille esitellään myös markkinatutkimukset ja avainsanatutkimukset, jos sellaisia on tehty. Enkuksi näin: “Everyone is fully aware of the client’s specific audiences, production timelines and budgets, and marketing goals.”.

Äläkä unohda katsoa vieraisiin kaukaloihin!

Sen lisäksi, että perehdyt asiakkaaseesi, sinun kannattaa lukea kirjoja, käydä elokuvissa, kuunnella vieraita ihmisiä, katsoa muiden mainoksia, lukea kolumneja, vierailla taidemuseoissa, kuunnella vierestä muiden juttuja ja vilkuilla vieraisiin pöytiin. Elämällä keräät materiaalia, josta aina jotakin valuu töihisi.

Mikä tässä on kaikkein parasta?

No kaikkein parasta on, että kun olen uinut asiaan sisään, ideointi on paljon hauskempaa ja tavoitteellisempaa.